Prejsť na obsah
Oficiálna stránka

Stanovisko ZVJS k medializovaným otázkam - zákazka „Služobná rovnošata – mikiny“

Verejný obstarávateľ vyhlásil verejné obstarávanie na predmet nadlimitnej zákazky „Služobná rovnošata – mikiny“ uverejnením Oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania vo Vestníku Európskej únie č. OJ S 48/2025 zn. 154748-2025 zo dňa 10.03.2025. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania bolo odoslané publikačnému úradu dňa 07.03.2025.

V danom prípade išlo o opakované verejné obstarávanie. Verejnú súťaž v zmysle § 66 zákona o verejnom obstarávaní postupom podľa § 66 ods. 7 písm. b) tzv. „superreverzná súťaž“, ktorá bola vyhlásená v 04/2024 pod názvom Služobná rovnošata a bola rozdelená na 3. časti – pričom časť č. 3 mala názov: Mikina. V tomto verejnom obstarávaní boli na časť č. 3 Mikina predložené dve ponuky. Verejný obstarávateľ v časti č. 3 pristúpil k zrušeniu použitého postupu zadávania zákazky, a to z dôvodu, že v lehote na predkladanie ponúk boli verejnému obstarávateľovi doručené dve ponuky s úplne rovnakými cenovými ponukami (66,-€/kus) a verejný obstarávateľ v súťažných podkladoch neurčil pravidlo, ktoré by v takomto prípade rozhodlo o úspešnom uchádzačovi. Na základe uvedeného verejný obstarávateľ nemohol ďalej pokračovať v procese verejného obstarávania na predmet zákazky „Služobná rovnošata – 3. časť: Mikiny“ iným spôsobom, ako zrušením použitého postupu zadávania zákazky v súlade s § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní a vyhlásením nového verejného obstarávania na daný predmet zákazky, nakoľko sa vyskytli dôvody hodné osobitného zreteľa, pre ktoré nebolo možné v predmetnom verejnom obstarávaní pokračovať.

Verejný obstarávateľ v opakovanom verejnom obstarávaní postupom v zmysle § 66 ods. 7 písm. b) stanovil lehotu na predkladanie ponúk s ohľadom na charakter a zložitosť predmetu zákazky, a to do 16.05.2025 do 10,00 h., t.j. lehota na predkladanie ponúk bola 70-ty deň odo dňa odoslania oznámenia. Zákonom stanovená minimálna lehota na predkladanie ponúk je 30 dní odo dňa odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania publikačnému úradu a bola zo strany verejného obstarávateľa dodržaná a na základe charakteru a zložitosti predmetu zákazky aj adekvátne stanovená. Verejný obstarávateľ v záujme podpory hospodárskej súťaže pri určení lehoty na predkladanie ponúk zohľadnil aj obdobie veľkonočných sviatkov.

Na základe uvedeného verejný obstarávateľ vyhlásil novú verejnú súťaž ,,Služobná rovnošata – mikiny“ vo Vestníku č. 49/2025 - 11.03.2025 pod značkou 4819-MSS. Predmetom obstarania bola mikina z materiálu pletenina – fleece, ktorá je obojstranne počesaná v zložení 100 % polypropylén v gramáži 230 g/m2 s permanentnou antibakteriálnou úpravou a hydrofóbnou úpravou. Pri opätovnom zadaní zákazky sa materiálové zloženie základného materiálu pôvodnej zákazky nemenilo, menili sa len niektoré technické parametre doplnkového materiálu, ktoré sú našité na základný materiál a majú ochrannú funkciu (napr. pred premoknutím, opotrebením a pod.).

Verejný obstarávateľ požadoval dodať predmet zákazky zo základného materiálu – z pleteniny fleece obojstranne počesanej v zložení 100 % polypropylén v súlade s požadovanými technickými parametrami uvedenými v Prílohe č. 10 súťažných podkladov (Technická špecifikácia predmetu plnenia). Verejný obstarávateľ určil druh materiálu na základe toho, že sa jedná o materiál, ktorý sa vyznačuje dobrou pevnosťou, životnosťou, zníženým žmolkovaním,  odolnosťou voči vyblednutiu, je odolný voči vplyvom počasia a potu, a preto je najvhodnejší z hľadiska funkčných a úžitkových parametrov so zohľadnením náročnosti služby príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže.  Využíva sa aj na výrobu odevov v civilnom sektore najmä pre technické odvetvia.

V rámci prebiehajúceho verejného obstarávania žiaden subjekt neuplatnil inštitút námietky v zmysle § 170 ods. 3 písm. a) alebo b) zákona o verejnom obstarávaní, t.j. proti podmienkam uvedeným v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo proti podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu, ktorý mohol byť uplatnený v lehote do 10 dní odo dňa uverejnenia oznámenia v európskom vestníku alebo do 10 dní odo dňa poskytnutia dokumentov potrebných na vypracovanie ponuky.

Súčasne žiaden subjekt neuplatnil ani inštitút námietky v zmysle § 170 ods. 3 písm. f) proti vyhodnoteniu ponúk alebo návrhov, ktoré mohli byť uplatnené v lehote do 10  dní v zmysle § 170 ods. 4 písm. f).

V procese verejného obstarávania boli verejnému obstarávateľovi doručené žiadosti o vysvetlenie od záujemcov, pričom verejný obstarávateľ na každú z doručených otázok záujemcov odpovedal v primeranej a zákonom stanovenej lehote.

Tvrdenie predstaviteľov Hnutia Slovensko, že viacero potencionálnych dodávateľov žiadalo o predĺženie lehoty na predkladanie ponúk je prinajmenšom zavádzajúce, vzhľadom k tomu, že proces verejného obstarávania prostredníctvom elektronického prostriedku zabezpečuje anonymitu záujemcov v priebehu súťaže, to v tomto prípade znamená, že zbor nevie, či žiadosti o predlženie lehoty podával jeden uchádzač opakovane alebo viacero uchádzačov.

Zákon o verejnom obstarávaní v § 21 určuje verejným obstarávateľom a obstarávateľom povinnosť predĺžiť lehotu na základe zákonom ustanovených dôvodov, pričom v tomto konkrétnom priebehu procesu verejného obstarávania neprišlo k zmene podmienok súťaže, ani k žiadnym zmenám v súťažných podkladoch, ktoré by od uchádzača vyžadovali inú časovú náročnosť na vypracovanie ponuky ako bolo pôvodne určené. Zároveň upozorňujeme, že išlo o opakovanú súťaž a lehota na predkladanie ponúk bola určená nad rámec minimálnej lehoty o 40 dní.

Nie je pravdou tvrdenie Hnutia Slovensko, že v prípade tejto zákazky bol len jeden záujemca. O zákazku prejavilo záujem minimálne 6 hospodárskych subjektov, čo je možné verifikovať prostredníctvom elektronického prostriedku IS EPVO.

Nie je pravdou ani tvrdenie zástupcov Hnutia Slovensko, že zákazka bola zadaná bez súťaže. Proces obstarania bol v súlade s § 66 zákona o verejnom obstarávaní postupom verejnej súťaže. Stanovené podmienky účasti zo strany verejného obstarávateľa neboli diskriminačné ani neštandardné. V lehote na predkladanie ponúk bola verejnému obstarávateľovi doručená 1 ponuka s cenou (66,67 €/kus).

Vo vzťahu prípadnej kontroly Úradu pre verejné obstarávanie (úrad) uvádzame, že v žiadnom prípade nespochybňujeme kompetencie, oprávnenia a právomoci úradu a v prípade, že budeme kontrolovaný subjekt, poskytneme úradu požadovanú súčinnosť, tak ako pri každej jeho kontrole doteraz. Pre úplný obraz dodávame, že Generálne riaditeľstvo zboru je každoročne oceňované hodnotením A+ ako veľmi zodpovedný obstarávateľ od spoločnosti Transparex.

Odmietame tvrdenia, že zbor „ušil súťaž na mieru“ jedinému uchádzačovi a situáciu vnímame, ako prebiehajúci politický súboj aj vzhľadom k spôsobu prezentácie zistení Hnutia Slovensko.  

AKTUALIZÁCIA: Záujemcov, ktorí prejavili záujem o predmetné verejné obstarávanie bolo 6. Pre vysvetlenie - v zmysle paragrafu 2 ods. 5, pism. b) zákona o verejnom obstarávaní sa na účely zákona o verejnom obstaravaní záujemcom rozumie hospodársky subjekt, ktorý má záujem o účasť vo verejnom obstaravaní. V zmysle paragrafu 2 ods. 5 pism. c) uchádzačom sa na účely zákona o verejnom obstaravaní rozumie hospodársky subjekt, ktorý predložil ponuku.Fotografia

Logo úradu vlády Slovenskej republikyLogo ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
Logo českého väzenského a justičného strážneho zboru
Logo zboru maďarskej väzenskej a justičnej stráže
Logo zboru poľskej väzenskej a justičnej stráže