Tlačové správy
- 10. septembra 2025
I. evaluačný seminár národného projektu „Šanca na návrat 2“
Zobraziť celý textBratislava, 9. september 2025 - Medzi projekty, ktoré sú spolufinancované z prostriedkov Európskej únie v rámci programu Slovensko, patrí aj národný projekt „Šanca na návrat 2“. Uvedený národný projekt realizuje Zbor väzenskej a justičnej stráže v spolupráci so svojimi partnermi a to Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky a Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny. Národný projekt „Šanca na návrat 2“ je úspešným pokračovaním národného projektu „Šanca na návrat“, za ktorý Zbor väzenskej a justičnej stráže získal niekoľko ocenení doma i v zahraničí.
Zbor väzenskej a justičnej stráže má povinnosť v zmysle „Zámeru a podkladov národného projektu „Šanca na návrat 2“ pre program Slovensko 2021 – 2027“ v rámci podaktivity „Evaluácia“ uskutočniť na pravidelnej dvojročnej báze evaluačné podujatie, v rámci ktorého budú pozvaní relevantní aktéri mimo projektového tímu – najmä z mimovládneho sektora a akademického prostredia v rámci Slovenskej republiky, ako i zo zahraničia. Za týmto účelom Zbor väzenskej a justičnej stráže v rámci národného projektu „Šanca na návrat 2“ v spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave zorganizoval dňa 9. septembra 2025 „I. evaluačný seminár národného projektu „Šanca na návrat 2“ v priestoroch Moyzesovej siene v Bratislave.
Cieľom evaluačného podujatia, ktoré sa konalo pod záštitou Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, bolo predstaviť a vyhodnotiť v rámci podaktivít národného projektu „Šanca na návrat 2“ (1. Odborná koordinačná činnosť riadiaceho výboru, 2. Vytváranie a poskytovanie informačno-poradenských služieb pre klientov, 3. Zavádzanie a modifikácia štandardizovaných vzdelávacích programov, 4. Digitalizácia služieb, programov a elektronických nástroje, 5. Evaluácia a 6. Vzdelávanie odborného personálu) najmä implementované čiastkové, inovatívne prvky prepájania oddelených politík penitenciárnej a postpenitenciárnej starostlivosti.
Súčasťou evaluačného podujatia bola aj panelová diskusia na aktuálne témy v penitenciárnej a postpenitenciárnej starostlivosti za účasti domácich a zahraničných odborníkov z Českej republiky a Poľskej republiky v danej problematike.
Zúčastnení odborníci ukončili panelovú diskusiu konštatovaním, že aplikačná prax nám dokazuje, že v oblasti penitenciárnej a postpenitenciárnej starostlivosti je nevyhnutné prijať systémové opatrenia, najmä v kontexte potreby výmeny informácií medzi jej jednotlivými aktérmi, zosúladenia a kontinuity intervencií s klientami a udržateľného financovania, vďaka čomu bude možné dosiahnutie stanovených cieľov, ktoré sú vyjadrené slovami Radima Dvořáka, zastupujúceho vedúceho „Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku“:
„Európska únia je tu pre všetkých - aj pre ľudí, ktorých je potrebné zaradiť späť do spoločnosti. Som rád, že aj vďaka prostriedkom z Európskeho sociálneho fondu+ Európska únia pomáha ľuďom vo výkone trestu prostredníctvom projektu Šanca na návrat 2. Projekt zavádza do praxe opatrenia, ktoré znižujú recidívu, posilňujú bezpečnosť a pomáhajú tvoriť inkluzívnejšiu spoločnosť. Ide o konkrétny príklad toho, ako môžeme zlepšovať životy ľudí a dávame im príležitosť na nový začiatok. Som presvedčený, že takéto iniciatívy posilňujú nielen jednotlivcov, ale aj súdržnosť celej našej spoločnosti.“
- 28. augusta 2025
Oznam pre médiá o akreditácii na I. evaluačný seminár národného projektu „Šanca na návrat 2“
Zobraziť celý textZbor väzenskej a justičnej stráže v rámci národného projektu „Šanca na návrat 2“ v spolupráci s Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky, Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny (partneri národného projektu) a Právnickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave organizuje dňa 9. septembra 2025 I. evaluačný seminár národného projektu „Šanca na návrat 2“ v priestoroch Moyzesovej siene v Bratislave.
Účelom daného evaluačného podujatia, ktoré sa uskutoční pod záštitou Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, je predstaviť a vyhodnotiť stanovené ciele v rámci jednotlivých podaktivít a implementované čiastkové, inovatívne prvky penitenciárneho a postpenitenciárneho zaobchádzania, ktorých cieľom je pripraviť odsúdené osoby na plynulý prechod do spoločnosti po ukončení výkonu trestu a formulovať odporúčania pre ďalší vývoj implementácie národného projektu „Šanca na návrat 2“.
Súčasťou evaluačného podujatia bude aj panelová diskusia na aktuálne témy v penitenciárnej a postpenitenciárnej starostlivosti za účasti domácich a zahraničných odborníkov v danej problematike.
Kapacita pre odbornú verejnosť je obmedzená, preto je nevyhnutné sa akreditovať vopred. V prípade vášho záujmu zúčastniť sa na evaluačnom podujatí ako zástupca masovokomunikačných prostriedkov/novinár je potrebné sa pri vstupe preukázať aj platným novinárskym preukazom.
Z uvedeného dôvodu za účelom čo najbezproblémovejšieho vstupu, ako aj vzhľadom na obmedzenú kapacitu odporúčame sa akreditovať do 04. septembra 2025 na adresu media@zvjs.sk.
- 26. augusta 2025
Opätovný oznam pre médiá o akreditácii na verejné zasadnutie ohľadom návrhu na podmienečné prepustenie v ÚVTOS a ÚVV Leopoldov
Zobraziť celý textVerejné zasadnutie v trestnej veci odsúdeného M. Č., ktorého predmetom je rozhodnutie o návrhu na podmienečné prepustenie odsúdeného z výkonu trestu odňatia slobody sa uskutoční v Ústave na výkon trestu odňatia slobody a Ústave na výkon väzby Leopoldov, Gucmanova 670/19, 920 41 Leopoldov, dňoch 22. septembra 2025 až 24. septembra 2025 o 9.00 hod..
Kapacita pre verejnosť je obmedzená, preto je nevyhnutné sa akreditovať vopred, najneskôr do 19. septembra. Vzhľadom na objekt je nevyhnutné dodržať nasledovné:
Nezabudnúť si platný občiansky preukaz (alebo pas), bez ktorého nebude žiadnej osobe umožnený vstup do ústavu, a teda ani na pojednávanie.
Ak chcete vstupovať ako zástupca masovokomunikačných prostriedkov/novinár je potrebné sa pri vstupe preukázať aj platným novinárskym preukazom.
Byť prítomný pred ústavom hodinu pred pojednávaním, čiže do 8.00 hod, aby bola zabezpečená kontrola vstupu osôb do priestorov pred začiatkom pojednávania a presunu do pojednávacej miestnosti. Upozorňujeme, že na základe rozhodnutia predsedu senátu nebude vstup po 9.00 hod. do pojednávcej miestnosti umožnený.
Na základe rozhodnutia predsedu senátu nebude povolené vyhotovovať obrazový záznam z pojednávania, čiže kamery, fotoaparáty, mobilné telefóny, prípadne iné technické zariadenia určené na obrazový záznam nebudú povolené, a teda ani vstup do ústavu s nimi. Naopak zvukové záznamové zariadenie (diktafón), notebook a prenosné internetové pripojenie je povolené zástupcom masovokomunikačných prostriedkov/novinárom. Z uvedeného dôvodu Vám za účelom čo najbezproblémovejšieho vstupu, ako aj na obmedzenú kapacitu pojednávacej miestnosti odporúčame v predstihu zaslať na adresu media@zvjs.sk meno a priezvisko, adresa trvalého pobytu, číslo platného občianskeho preukazu (alebo pasu) a názov a typ technického zariadenia.
- 25. júla 2025
Stanovisko ZVJS k medializovaným otázkam - zákazka „Služobná rovnošata – mikiny“
Zobraziť celý textVerejný obstarávateľ vyhlásil verejné obstarávanie na predmet nadlimitnej zákazky „Služobná rovnošata – mikiny“ uverejnením Oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania vo Vestníku Európskej únie č. OJ S 48/2025 zn. 154748-2025 zo dňa 10.03.2025. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania bolo odoslané publikačnému úradu dňa 07.03.2025.
V danom prípade išlo o opakované verejné obstarávanie. Verejnú súťaž v zmysle § 66 zákona o verejnom obstarávaní postupom podľa § 66 ods. 7 písm. b) tzv. „superreverzná súťaž“, ktorá bola vyhlásená v 04/2024 pod názvom Služobná rovnošata a bola rozdelená na 3. časti – pričom časť č. 3 mala názov: Mikina. V tomto verejnom obstarávaní boli na časť č. 3 Mikina predložené dve ponuky. Verejný obstarávateľ v časti č. 3 pristúpil k zrušeniu použitého postupu zadávania zákazky, a to z dôvodu, že v lehote na predkladanie ponúk boli verejnému obstarávateľovi doručené dve ponuky s úplne rovnakými cenovými ponukami (66,-€/kus) a verejný obstarávateľ v súťažných podkladoch neurčil pravidlo, ktoré by v takomto prípade rozhodlo o úspešnom uchádzačovi. Na základe uvedeného verejný obstarávateľ nemohol ďalej pokračovať v procese verejného obstarávania na predmet zákazky „Služobná rovnošata – 3. časť: Mikiny“ iným spôsobom, ako zrušením použitého postupu zadávania zákazky v súlade s § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní a vyhlásením nového verejného obstarávania na daný predmet zákazky, nakoľko sa vyskytli dôvody hodné osobitného zreteľa, pre ktoré nebolo možné v predmetnom verejnom obstarávaní pokračovať.
Verejný obstarávateľ v opakovanom verejnom obstarávaní postupom v zmysle § 66 ods. 7 písm. b) stanovil lehotu na predkladanie ponúk s ohľadom na charakter a zložitosť predmetu zákazky, a to do 16.05.2025 do 10,00 h., t.j. lehota na predkladanie ponúk bola 70-ty deň odo dňa odoslania oznámenia. Zákonom stanovená minimálna lehota na predkladanie ponúk je 30 dní odo dňa odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania publikačnému úradu a bola zo strany verejného obstarávateľa dodržaná a na základe charakteru a zložitosti predmetu zákazky aj adekvátne stanovená. Verejný obstarávateľ v záujme podpory hospodárskej súťaže pri určení lehoty na predkladanie ponúk zohľadnil aj obdobie veľkonočných sviatkov.
Na základe uvedeného verejný obstarávateľ vyhlásil novú verejnú súťaž ,,Služobná rovnošata – mikiny“ vo Vestníku č. 49/2025 - 11.03.2025 pod značkou 4819-MSS. Predmetom obstarania bola mikina z materiálu pletenina – fleece, ktorá je obojstranne počesaná v zložení 100 % polypropylén v gramáži 230 g/m2 s permanentnou antibakteriálnou úpravou a hydrofóbnou úpravou. Pri opätovnom zadaní zákazky sa materiálové zloženie základného materiálu pôvodnej zákazky nemenilo, menili sa len niektoré technické parametre doplnkového materiálu, ktoré sú našité na základný materiál a majú ochrannú funkciu (napr. pred premoknutím, opotrebením a pod.).
Verejný obstarávateľ požadoval dodať predmet zákazky zo základného materiálu – z pleteniny fleece obojstranne počesanej v zložení 100 % polypropylén v súlade s požadovanými technickými parametrami uvedenými v Prílohe č. 10 súťažných podkladov (Technická špecifikácia predmetu plnenia). Verejný obstarávateľ určil druh materiálu na základe toho, že sa jedná o materiál, ktorý sa vyznačuje dobrou pevnosťou, životnosťou, zníženým žmolkovaním, odolnosťou voči vyblednutiu, je odolný voči vplyvom počasia a potu, a preto je najvhodnejší z hľadiska funkčných a úžitkových parametrov so zohľadnením náročnosti služby príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže. Využíva sa aj na výrobu odevov v civilnom sektore najmä pre technické odvetvia.
V rámci prebiehajúceho verejného obstarávania žiaden subjekt neuplatnil inštitút námietky v zmysle § 170 ods. 3 písm. a) alebo b) zákona o verejnom obstarávaní, t.j. proti podmienkam uvedeným v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo proti podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu, ktorý mohol byť uplatnený v lehote do 10 dní odo dňa uverejnenia oznámenia v európskom vestníku alebo do 10 dní odo dňa poskytnutia dokumentov potrebných na vypracovanie ponuky.
Súčasne žiaden subjekt neuplatnil ani inštitút námietky v zmysle § 170 ods. 3 písm. f) proti vyhodnoteniu ponúk alebo návrhov, ktoré mohli byť uplatnené v lehote do 10 dní v zmysle § 170 ods. 4 písm. f).
V procese verejného obstarávania boli verejnému obstarávateľovi doručené žiadosti o vysvetlenie od záujemcov, pričom verejný obstarávateľ na každú z doručených otázok záujemcov odpovedal v primeranej a zákonom stanovenej lehote.
Tvrdenie predstaviteľov Hnutia Slovensko, že viacero potencionálnych dodávateľov žiadalo o predĺženie lehoty na predkladanie ponúk je prinajmenšom zavádzajúce, vzhľadom k tomu, že proces verejného obstarávania prostredníctvom elektronického prostriedku zabezpečuje anonymitu záujemcov v priebehu súťaže, to v tomto prípade znamená, že zbor nevie, či žiadosti o predlženie lehoty podával jeden uchádzač opakovane alebo viacero uchádzačov.
Zákon o verejnom obstarávaní v § 21 určuje verejným obstarávateľom a obstarávateľom povinnosť predĺžiť lehotu na základe zákonom ustanovených dôvodov, pričom v tomto konkrétnom priebehu procesu verejného obstarávania neprišlo k zmene podmienok súťaže, ani k žiadnym zmenám v súťažných podkladoch, ktoré by od uchádzača vyžadovali inú časovú náročnosť na vypracovanie ponuky ako bolo pôvodne určené. Zároveň upozorňujeme, že išlo o opakovanú súťaž a lehota na predkladanie ponúk bola určená nad rámec minimálnej lehoty o 40 dní.
Nie je pravdou tvrdenie Hnutia Slovensko, že v prípade tejto zákazky bol len jeden záujemca. O zákazku prejavilo záujem minimálne 6 hospodárskych subjektov, čo je možné verifikovať prostredníctvom elektronického prostriedku IS EPVO.
Nie je pravdou ani tvrdenie zástupcov Hnutia Slovensko, že zákazka bola zadaná bez súťaže. Proces obstarania bol v súlade s § 66 zákona o verejnom obstarávaní postupom verejnej súťaže. Stanovené podmienky účasti zo strany verejného obstarávateľa neboli diskriminačné ani neštandardné. V lehote na predkladanie ponúk bola verejnému obstarávateľovi doručená 1 ponuka s cenou (66,67 €/kus).
Vo vzťahu prípadnej kontroly Úradu pre verejné obstarávanie (úrad) uvádzame, že v žiadnom prípade nespochybňujeme kompetencie, oprávnenia a právomoci úradu a v prípade, že budeme kontrolovaný subjekt, poskytneme úradu požadovanú súčinnosť, tak ako pri každej jeho kontrole doteraz. Pre úplný obraz dodávame, že Generálne riaditeľstvo zboru je každoročne oceňované hodnotením A+ ako veľmi zodpovedný obstarávateľ od spoločnosti Transparex.
Odmietame tvrdenia, že zbor „ušil súťaž na mieru“ jedinému uchádzačovi a situáciu vnímame, ako prebiehajúci politický súboj aj vzhľadom k spôsobu prezentácie zistení Hnutia Slovensko.
AKTUALIZÁCIA: Záujemcov, ktorí prejavili záujem o predmetné verejné obstarávanie bolo 6. Pre vysvetlenie - v zmysle paragrafu 2 ods. 5, pism. b) zákona o verejnom obstarávaní sa na účely zákona o verejnom obstaravaní záujemcom rozumie hospodársky subjekt, ktorý má záujem o účasť vo verejnom obstaravaní. V zmysle paragrafu 2 ods. 5 pism. c) uchádzačom sa na účely zákona o verejnom obstaravaní rozumie hospodársky subjekt, ktorý predložil ponuku.