Prejsť na obsah
Oficiálna stránka

Aké špeciálno-pedagogické postupy je možné vo výkone trestu využiť a osvedčujú sa

O časti odsúdených je možné povedať, že väzenské prostredie je miestom, kde prežívajú nemalé obdobie svojho života. V porovnaní s minulosťou, kedy bol výkon trestu spojený predovšetkým so zadržaním páchateľa a vykonaním trestu, v dnešnej dobe prevláda koncepcia prevýchovného a resocializačného výkonu trestu, ktorá je bezpodmienečne prepojená s osobnosťou pedagogického či odborného zamestnanca. Pedagogický, psychologický a profesionálny vklad odborného personálu, postavený nielen na vzdelanostných predpokladoch, ale aj na osobnostných vlastnostiach ako osobnostná zrelosť, zapálenosť pre profesiu, spoločenskosť, empatia, mlčanlivosť či diskrétnosť a predovšetkým ochota ponúknuť individuálny osobnostný vklad za plnej spoluúčasti odsúdeného je nosným pilierom úspešnej resocializácie.


.....Riešenie je v prítomnosti......

“Existujú iba dva dni v roku, kedy nemôžeme vôbec nič urobiť. Jeden sa volá VČERA a druhý ZAJTRA. Dnešok je tým správnym dňom milovať, konať a predovšetkým žiť.”- Dalajláma


Podstatná časť práce špeciálneho pedagóga v ÚVTOS a ÚVV Ilava spočíva najmä v jeho činnosti s odsúdenými umiestnenými v špecializovaných oddieloch – v oddieli doživotných trestov a v oddieli s bezpečnostným režimom, kde sú prioritne umiestňovaní odsúdení s výraznými poruchami správania, prejavujúcimi sa opakovaným dopúšťaním sa disciplinárnych previnení alebo neovládateľným agresívnym správaním. Pracovné aktivity však realizuje aj s odsúdenými s mentálnym postihnutím či inými špeciálnymi potrebami. Cieľom činností je predovšetkým prevýchova odsúdených postavená na utváraní ich prosociálnej hodnotovej orientácie, osvojení a utvrdení si žiadúcich sociálnych rolí a zmeny správania a postojov.


Ako pracuje špeciálny pedagóg? O čo je medzi odsúdenými záujem?

Medzi špeciálno-pedagogické aktivity patrí napr. realizovanie individuálnych a skupinových preventívnych a rozvíjajúcich programov, v ktorých sa odsúdení učia lepšie poznávať seba a iných, adekvátne komunikovať s okolím, správne riešiť konflikty, znižovať svoje násilie, agresivitu a rozvíjať asertívne správanie. V rámci individuálnej a skupinovej práce sa so záujmom zo strany odsúdených stretajú rôzne osvedčené metodické postupy. Jedným z takých je napríklad práca s terapeutickými kartami, ktorá je zameraná predovšetkým na rozvoj kognitívnej, emocionálnej a sociálnej oblasti, na zvládanie životných problémov a konfliktov, a tiež na formovanie osobného prístupu k životu. Pozitívne, aktívne a so záujmom odsúdení priebežne absolvujú výchovno-preventívny program rozvoja multikultúrnej tolerancie proti násiliu pod názvom „Srdce na dlani“. Základným cieľom programu je rozvíjanie empatie, znižovanie agresivity, zvyšovanie tolerancie u odsúdených a v neposlednom rade tiež prevencia negatívneho spoločenského správania.


„Ja vyrábam, ty vyrábaš......“ Aktivity, ktoré využívajú prvky arterapie a ergoterapie patria u odsúdených medzi najobľúbenejšie. Jedná sa o aktivity, ktoré bývajú silným motivačným prvkom vlastnej činnosti a pozitívnej sebaprezentácie,. Rozvíjajú nielen motorické, kognitívne, motivačné, sociálne, ale aj osobnostné kompetencie odsúdených. Ak si niekto myslí, že najobyčajnejšie písanie či čítanie nemôže byť spôsobom ako pomáhať zvládať bežné menšie či väčšie problémy v živote na slobode či vo väzení, mýli sa. Práve takýto spôsob „ventilácie duše“ je často pre odsúdených formou liečebnej terapie. Cieľom nie je hodnotiť obsah napísaného, ide skôr o podporu, radu a pomoc s cieľom usmerniť pochopenie a uvedomenie si, čo sa v odsúdenom a okolo neho deje.


Zážitkové učenie nás všetkých sprevádza celý život. Výnimkou nie sú ani odsúdení, ktorým sa miesto nudného vysvetľovania, memorovania, zdôvodňovania ponúkanými, štruktúrovanými a premyslenými aktivitami snažíme sprostredkovávať zážitky, ktoré ich na vlastnej koži a vlastným aktívnym zapojením navedú k osvojeniu želateľného správania. Aj takouto formou sa učia sebapoznaniu, odhaleniu vlastných silných a slabých stránok a sebaregulácii vedúcej k rešpektovaniu stanovených spoločenských noriem.


Existuje predpoklad, že aplikovaním osvedčených pedagogických, špeciálno-pedagogických, psychologických a iných odborných postupov resocializačného pôsobenia by mohlo dôjsť u odsúdených k pozitívnym osobnostným zmenám, ktoré by im mohli umožniť viesť po prepustení z výkonu trestu na slobodu riadny život bez opätovného páchania trestnej činnosti. Odborný a osobnostný vklad personálu pri práci s odsúdenými je síce dôležitý a významný, avšak v konečnom dôsledku tým najkompetentnejším, kto rozhoduje o svojom živote a jeho smerovaní je sám odsúdený. On je ten, kto rozhoduje akými zmenami chce prejsť a akou cestou sa chce uberať.


Dnešok je tým správnym dňom.... a my veríme, že využívaním osvedčených foriem, postupov a metód práce s odsúdenými a predovšetkým s ich aktívnou účasťou sa nám podarí, aby cesty, ktoré si zvolia, boli tie správne!

Fotografie k článku

Fotografia galérie
Logo úradu vlády Slovenskej republikyLogo ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
Logo českého väzenského a justičného strážneho zboru
Logo zboru maďarskej väzenskej a justičnej stráže
Logo zboru poľskej väzenskej a justičnej stráže